Pro uchazeče

 
 
 
 
 

Motivační dopis


Kromě životopisu je dobré přiložit k žádosti o nové zaměstnání také motivační dopis. Není to však nutnou podmínkou - v některých oborech se motivační dopis běžně používá (obchod, management, marketing, kreativní práce), v jiných jej uchazeči o zaměstnání téměř nikdy nezasílají (dělnické a řemeslné profese), i když se tak připravují o příležitost prezentovat se potenciálnímu zaměstnavateli i osobnějším způsobem, než jaký umožňuje CV.

Jedná se o průvodní dopis, který by měl ukázat Váš zájem o pozici či společnost, v níž se o pracovní místo ucházíte. Pokud jste na podobné pozici již v minulosti pracovali, zdůrazněte v dopise Vaše zkušenosti (tj. popište, co v dané oblasti znáte a umíte). Jestliže zatím žádnou relevantní praxi nemáte, napište, které z Vašich dovedností byste v zaměstnání mohli uplatnit a které Vaše vlastnosti jsou pro úspěšné působení na dané pozici podle Vašeho názoru důležité. Jinými slovy: napište, co můžete firmě nabídnout a proč by si měli vybrat zrovna Vás.

Při psaní dopisu se snažte být co nejvíce konkrétní. Téměř všichni uchazeči o sobě píší, že "mají o pozici velký zájem", "nabídka společnosti je velmi zaujala" a oni sami jsou "aktivní, flexibilní a vše nové se snadno naučí". I kdyby to byla pravda, podobné formulace jsou velice běžné a vyjmenované skutečnosti začínají být považovány za standard. Zkuste proto raději uvést nějaký příklad, na kterém můžete své pozitivní vlastnosti dobře ilustrovat, pochlubte se dobře měřitelnými úspěchy (např. zvýšení počtu uzavřených zakázek v případě obchodních zástupců, typický počet opravených aut či odbavených zásilek během jedné směny, snížení nákladů o určitý počet procent), anebo napište, co na Vás bývalý nadřízený oceňoval a za co jste si získali mezi spolupracovníky respekt. Nemusí jít o žádné výjimečné záležitosti, mnohdy postačí i to, že do práce chodíte včas, nemáte absence, k zákazníkům se chováte slušně a kolegové se na Vás mohou ve všem spolehnout.

Po formální stránce je motivační dopis podobný tomu, který se používá v běžné obchodní korespondenci. Nemělo by v něm tedy chybět ani oslovení, název pozice, o niž se ucházíte, a na závěr datum, podpis a Vaše kontaktní údaje (telefon, e-mail). Firmy ocení i informaci o tom, jak jste se o pracovní nabídce dozvěděli a kdy byste případně mohli do nového zaměstnání nastoupit.

Příklad dobře zpracovaného motivačního dopisu je Vám k dispozici zde.